Gå til hovedindhold

Hovedrapport og inspirationsmateriale

På denne hjemmeside findes de offentlige myndigheders ligestillingsredegørelser, som er blevet indberettet i foråret 2023. I ligestillingsredegørelserne har de statslige institutioner, kommunerne og regionerne gjort status over, hvordan de i perioden 2020-2023 har arbejdet for at fremme ligestilling af kvinder og mænd, både på personaleområdet og i de ydelser det offentlige udfører, det vil sige i forhold til de såkaldte kerneydelser.

20. dec. 2023

Indhold

    På baggrund af ligestillingsredegørelserne 2023 har Rambøll på vegne af Ligestillingsafdelingen i Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet udarbejdet en hovedrapport, der bl.a. indeholder de centrale resultater for de statslige institutioner, kommunerne og regionerne, og som sammenligner resultaterne i et ligestillingsindeks. Ligestillingsredegørelserne for de enkelte myndigheder kan findes her på siden.

    Hovedresultater

    Ligestillingsredegørelserne 2023 viser overordnet, at der er sket en mindre stigning i andelen af kvinder (det underrepræsenterede køn) i topchef- og chefstillinger i staten, kommunerne og regionerne fra ligestillingsredegørelserne 2020.

    Sammenlignet med ligestillingsredegørelserne for 2020 ses en stigning i andelen af statslige institutioner, kommuner og regioner, der har målsætninger for at fremme ligestilling i ledelse. For både statslige institutioner og kommuner ses der ligeledes en stigning i andelen, der har initiativer til at fremme ligestilling i ledelse, mens antallet er uændret for regioner.

    Den største andel af institutioner med målsætninger og initiativer til at fremme ligestilling ved rekruttering til ledelsesstillinger ses hos de statslige institutioner.

    I nedenstående figur ses et samlet billede af ligestilling i ledelsen for staten, kommunerne og regionerne. Figuren viser fordeling af andel kvinder og mænd i topchef- og chefstillinger, samt hvor stor en andel af institutionerne der har hhv. målsætninger og initiativer til at fremme ligestilling i ledelse ved ligestillingsredegørelserne 2023.

    Figur 1: Kønsfordeling inden for topchef- og chefniveau på tværs af stat, kommuner og regioner sammenholdt med andel institutioner med målsætninger og initiativer til at fremme ligestilling i ledelse


    N (for kønsfordelingen) = 136 (stat 2023); 98 (kommune 2023); 5 (region 2023). N (for målsætninger og initiativer) = 139 (stat 2023); 93 (kommune 2023); 5 (region 2023).
    Note: Institutioner uden personer i de definerede topchef- og chefstillinger er ikke medregnet. Det gælder 3 statslige institutioner. Figuren tager udgangspunkt i følgende spørgsmål: 1. Har I målsætninger for fordeling af kvinder og mænd i ledelsesstillinger? og 2. Har I taget initiativer til at fremme ligestilling mellem kvinder og mænd i forbindelse med rekruttering til lederstillinger? Kilde: Ligestillingsredegørelser for 2023; stat (ISOLA 3. kvartal 2022); kommune og region (KRL Sirka (tallene er et særudtræk fra KRL), juli 2022)

    For det øverste ledelseslag, topchefniveau, ses en ikke-ligelig kønsfordeling for både stat og kommuner, hvor størstedelen af topcheferne er mænd. Derimod er kønsfordelingen af topchefer i regionerne lige.

    I statslige institutioner er kvinder underrepræsenteret på chefniveau, mens kommuner og regioner har en ligelig kønsfordeling. På det laveste ledelseslag, lederniveau, er der en ligelig kønsfordeling i de statslige institutioner og i regionerne, mens der i kommunerne er en ikke-ligelig kønsfordeling, da 7 ud af 10 ledere er kvinder og derfor udgør en overrepræsentation.


    N = 99/136/139 (stat 2023); 98 (kommune 2023); 5 (region 2023).
    Note: I Bilag 8, tabel 1, 2 og 3, ses kønssammensætningen i ledelsen for 2023. 40 statslige institutioner udgår af optællingen ved ledelsesniveau 1, og 3 statslige institutioner udgår af optællingen for ledelsesniveau 2, da de ikke har personer i de definerede ledelsesniveauer.
    Kilde: ISOLA 3. kvartal 2022 (stat); KRL Sirka (tallene er et særudtræk fra KRL), juli 2022 (kommune og region).

    Knapt hver anden af de statslige institutioner har målsætninger til fremme af ligestilling i ledelse, hvilket gælder hver tredje kommune og fire ud af fem regioner.

    Der ses en generel stigning i andel af institutioner med initiativer på personaleområdet i forhold til ligestillingsredegørelserne for 2020.

    Ligestillingsredegørelserne indeholder desuden informationer om kønssammensætningen for personalet som helhed. Statslige institutioner har gennemsnitligt en kønsfordeling på 47 pct. kvinder og 53 pct. mænd. Kønsfordelingen i kommuner og regioner er 77 pct. kvinder og 23 pct. mænd. Fra ligestillingsredegørelserne for 2020 til 2023 ses en lille stigning af andelen af det underrepræsenterede køn i staten og regionerne, mens kønsfordelingen er uændret i kommunerne.

    Ligestillingsredegørelserne viser også fordelingen af mænd og kvinder, der er ansat på fuldtid og deltid og spredningen mellem forskellige myndigheder.

    I forhold til ligestilling i kerneydelser, dvs. de borgerrettede ydelser, har 33 pct. af de statslige institutioner, 37 pct. af kommunerne og tre regioner (svarende til 60 pct.)  målsætninger for ligestilling i disse. Dertil hører også, at 58 pct. af de statslige institutioner, 66 pct. af kommunerne og alle regioner medtænker kønsopdelte data, når der udarbejdes forskningsmateriale, analyser, evalueringer, brugerundersøgelser og målgruppeanalyser, samt medtager overvejelser om køn i vurdering af kommunikationsmaterialer, så indhold og form så vidt muligt er målrettet den ønskede målgruppe.

    I samarbejde med Ligestillingsafdelingen i Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet har Rambøll udviklet et ligestillingsindeks for ligestillingsindsatsen på personaleområdet samt i kerneydelser for henholdsvis staten, kommune og regioner. Ligestillingsindekset kan tilgås i hovedrapportens bilag, hvor man kan se den enkelte institutions placering.